Publikationen

aus dem Forschungsbereich Business and Tourism

Dickinger A., Egger R., Kam Fung So K. and Yu J. (2024).  Artificial intelligence-generated virtual influencer: Examining the effects of emotional display on user engagement. Journal of Retailing and Consumer Services, 76(1)103560.  https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103560

CEFoodCycle (2024). Blueprint for an emerging sustainable circular future in the food sector. Output 1.2. Part of the Interreg Alpine Space Project CEFoodCycle. Salzburg University of Applied Sciences, Salzburg / Puch, January 2024. https://www.alpine-space.eu/wp-content/uploads/2024/08/O.1.2-Whitepaper-online-978-3-903530-05-8.pdf 

Orth, D., Kaltenbrunner, K., Schliesselberger, A., Lienbacher, E., Tarmann, L., Vallaster, C., Menedetter, V. & Wagner, M. (2024). Adapting Agri-food Data for Environmental Footprinting in Regional Contexts in the Alpine Region: Part 1 - Agriculture. Part of the Interreg Alpine Space Project CEFoodCycle.  Output 1.1 / Deliverable 1.1.2. Austrian Institute of Ecology, Vienna, Salzburg University of Applied Sciences, Salzburg / Puch and University of Salzburg, Salzburg, June 2024.  https://www.alpine-space.eu/wp-content/uploads/2024/08/Part1_Agriculture-O.1.1.-D.1.1.2-online-978-3-903530-01-0.pdf 

Orth, D., Kaltenbrunner, K., Schliesselberger, A., Lienbacher, E., Tarmann, L., Vallaster, C., Menedetter, V. & Wagner, M. (2024). Adapting Agri-food Data for Environmental Footprinting in Regional Contexts in the Alpine Region: Part 2 - Processing to Retail. Part of the Interreg Alpine Space Project CEFoodCycle. Output 1.1 / Deliverable D.1.1.2. Austrian Institute of Ecology, Vienna, Salzburg University of Applied Sciences, Salzburg / Puch and University of Salzburg, Salzburg, June 2024. https://www.alpine-space.eu/wp-content/uploads/2024/08/Part2_Retail-O.1.1.-D.1.1.2-online-978-3-903530-03-4.pdf 

Kaltenbrunner, K., Orth, D., Pladerer, C., Menedetter, V. (2024). Comparability of Life Cycle Analysis Studies on Food Waste and Food Products. A Review on the current Status of Food Waste Life Cycle Analysis and the used Methodology (Deliverable D1.1.1). Part of the Interreg Alpine Space Project CEFoodCycle. Österreichisches Ökologie-Institut, Vienna and Salzburg University of Applied Sciences, Salzburg / Puch, January 2024.  https://www.alpine-space.eu/wp-content/uploads/2024/08/D1.1.1-online-978-3-903571-12-9.pdf 

Cenger, E., Mitter, C. and Riepl, J., Mikrokredite in Emerging Markets: Aktueller Forschungsstand zu Auswirkungen auf Unternehmen und Kreditnehmer, 3. Konferenz „Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft“, Salzburg (Österreich), September 18-19, 2023, accepted for presentation.

Ferner, C., and Lienbacher, E. (2023), „Möglichkeiten und Grenzen zum Einsatz von Chatbots in der Lehre (Workshop),“ ICMbeyond 2023, Chur, 16-17. Feb. 2023.

Hörzing, A. R. and Kuttner, M., Auswirkungen der Nachhaltigkeitsberichterstattung auf das Risikomanagement: Eine Analyse der ATX- und DAX-Unternehmen, 3. Konferenz „Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft“, Salzburg (Österreich), September 18-19, 2023, accepted for presentation.

Huis, C., Lienbacher, E., Weiglhofer, M., & Vallaster, C. (2023). Game Changer – Unternehmenskooperationen für soziale Innovation. 8. Fachkongress der Internationalen Arbeitsgemeinschaft Sozialwirtschaft/Sozialmanagement (INAS), Puch Urstein (Österreich), February 10, 2023.

Kuttner, M. and Fürthner, B., CSR und Covid 19: eine Fallstudie aus einer familiengeführten Druckerei, FIFU 2023 – Konferenz der deutschsprachigen Forschungszentren und Institute für Familienunternehmen, Hamburg (Deutschland), June 30, 2023.

Kuttner, M. and Fürthner, B., Corporate social responsibility and COVID-19: A case study from a family-owned printery, ICSB 2023 World Congress, Gwangju (South Korea), online, July 13, 2023.

Kuttner, M., Mitter, C. & Jäger, H., Anforderungen an das Nachhaltigkeitscontrolling – Eine empirische Analyse aus der Perspektive von Nachhaltigkeitsmanagern,CARF Luzern 2023, Controlling.Accounting.Risiko.Finanzen., Wissenschaftliche Konferenz für praxisorientierte Forschung und Lehre, Lucerne (Switzerland), September 8, 2023.

Mitter, C./ Kuttner, M/ Jäger, H. (2023): Sustainability Management Accounting Requirements and Challenges from the Perspective of Sustainability Managers, 1st INTERDISCIPLINARY WORKSHOP ON SUSTAINABILITY AND ESG DYNAMICS, LIUC – Università Cattaneo, Castellanza (Italy), October 26, 2023. 

Mörth, T. R. and Kuttner, M., Nachhaltigkeit und Resilienz in Familienunternehmen: Eine explorative, qualitative Untersuchung, 3. Konferenz „Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft“, Salzburg (Österreich), September 18-19, 2023, accepted for presentation.

Prodinger, B. and Neuhofer, B. (2023) Never-Ending Tourism: Tourism Experience Scenarios for 2030. In ENTER23 e-Tourism Conference, Springer.

Riepl, J., Kuttner, M. and Mitter, C., Risk management in the COVID-19 crisis: Case study insights from medium-sized family businesses, 45th Annual Congress of the European Accounting Association, Espoo (Finland), May 26, 2023.

Riepl, J., Kuttner, M. and Mitter, C., Risikomanagement in mittleren Familienunternehmen, FIFU 2023 – Konferenz der deutschsprachigen Forschungszentren und Institute für Familienunternehmen, Hamburg (Deutschland), June 30, 2023.

Schartner, K., Bernhofer, A, Fiedler, L, Lugstein L, Niederreiter, C. Persico, V., Wiedemann, K., Lienbacher, E. (2023): Refugees – An Overlooked Economic Force? Exploratory Results and Stakeholder Recommendations, International Women’s Day Conference on Economics, Finance and Management, March 8-9, Katovice, Poland (online).

Schinckel, J., Wiedemann, K. (2023): New Work and Female Leadership. Supporting Women in Leadership Positions in the Economy through New Work, International Women’s Day Conference on Economics, Finance and Management, March 8-9, Katovice, Poland (online). 

Aschauer, W., & Egger, R. (2023). Transformations in tourism following COVID-19? A longitudinal study on the perceptions of tourists. Journal of Tourism Futures.

Chen, Z., Chan, I. C. C., & Egger, R. (2023). Gastronomic image in the foodstagrammer’s eyes–A machine learning approach. Tourism Management99, 104784.

Chevtaeva, K., Egger, R., Neuhofer, B. and Rainoldi, M. (2022). Remote Work Trips: What Triggers Well-being? Journal of Travel Research, zur Publikation angenommen.

Chevtaeva, E., Neuhofer, B., Egger, R. and Rainoldi, M. (2023). Travel while working remotely: A topological data analysis of well-being in the remote work trips experience, Journal of Travel Research.

Egger, R. (2023). Characterizing traveling Instagrammers: an exploration of socio-psychological concepts, travel typologies and posting motives, Consumer Behavior in Tourism and Hospitality, 18 (3), 269-292,https://doi.org/10.1108/CBTH-11-2022-0198.

Egger, R. (2023). Vectorize Me! A Proposed Machine Learning Approach for Segmenting the Multi-optional Tourist. Journal of Travel Research, 0(0), https://doi.org/10.1177/00472875231183162

Huaxi, R.; Ruihong, H. & Egger, R. (2023). Exploring the Dimensions of Uniqueness in Online Reviews using BERT-based Models: A Case Study of Airbnb Experiences. Journal of Travel Review.

Kuttner, M. and Fürthner, B., Corporate social responsibility and COVID-19: A case study of a family-owned printery, Journal of the International Council for Small Business, 2023, zur Publikation angenommen.

Kuttner, M., Mayr, S., Mitter, C. and Duller, C. (2023). Impact of accounting on reorganization success: Empirical evidence from bankrupt SMEs. Journal of Accounting and Organizational Change, 19(6), 24-45. (VHB JQ 3: B).

Kuttner, M. und Mitter, C. (2023). Risikomanagement in kleinen Familienunternehmen, Wie werden die spezifischen Risiken gesteuert und welchen Beitrag leistet das Controlling?. Controlling – Zeitschrift für erfolgsorientierte Unternehmenssteuerung (VHB JQ 3: D), Spezialausgabe Sommer 2023, 69-72.

Mitter, C., Kuttner, M., Duller, C. and Sommerauer, P. (2023). Does national culture impact management control systems? A systematic literature review, Review of Managerial Science (VHB JQ 3: B), https://doi.org/10.1007/s11846-023-00661-w.

Mitter, C./ Strobl, T. (2023): Geschlechterdiversität im Vorstand und Aufsichtsrat österreichischer börsennotierter Unternehmen, RWZ – Zeitschrift für Recht und Rechnungswesen (VHB JQ: D), 33(10), 317-323.

Vallaster, C., Cesinger, B., Niemand, T., Huis, C., & Lienbacher, E. (2023). Conscientious enterprises: The role of decision makers' social identity and the preference to engage in B2B relationships,Industrial Marketing Management (VHB JQ 3: B), 111 (May 2023), 216-228.

Arefieva, V., Egger, R., Schrefl, M., & Schedl, M. (2023). Travel Bird: A Personalized Destination Recommender with TourBERT and Airbnb Experiences. In Proceedings of the Sixteenth ACM International Conference on Web Search and Data Mining, 164-1167.

 Dietrich, K., Herberger, T. A. & Kuttner, M., Diversifizieren oder Spezialisieren? Eine empirische Unternehmensperformanceanalyse am europäischen Aktienmarkt, in: Herberger, T. A. (Ed.), Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der Finanzwelt, pp. 263-288, Nomos Verlag, 2023.

Ferner, C., and Lienbacher E. (Erscheinend), „Chatbots an physischen Touchpoints. Anwendungsbeispiele und Anforderungen aus Perspektive der Informationstechnologie“, in Schuster G., Wecke B. (Hrsg) Marketingtechnologien. Anwendungsbeispiele und Anforderungen aus Perspektive der Informationstechnologie, Springer Gabler.

Gruber, V., Holweg, C., and Lienbacher E. (Forthcoming), „Juggling Janus: Managing Retailscapes at the Frontier of Logics of Commerce and Care”, book chapter “Critical Perspectives on Art, Fashion, and Wine”.

Jäger, H., Kuttner, M. & Mitter, C., Nachhaltigkeitscontrolling – Eine qualitativ-empirische Anforderungsanalyse aus der Perspektive der Nachhaltigkeitsmanager, in: Herberger, T. A. (Ed.), Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der Finanzwelt, pp. 225-248, Nomos Verlag, 2023.

La Garde, S., Lienbacher, E., und Cesinger, B. (Erscheinend), „Digitalisierung und persönlicher Kundenservice im kleinstrukturierten Luxus Fashion Einzelhandel“, in Schuster G., Wecke B. (Hrsg) Marketingtechnologien. Anwendungsbeispiele und Anforderungen aus Perspektive der Informationstechnologie, Springer Gabler.

Neuhofer, B. and Grundner, L. (2023) Destination Design der Zukunft: Digitale, smarte und nachhaltige Erfahrungen. In: Pechlaner, H., Erschbamer, G., and Olbrich, N. Destination Design. Springer.

Paiker, M., Lienbacher, E. and Vallaster, C. (Forthcoming), “New Parents, New Shopping Habits? CSR Knowledge, CSR Cues, and Baby Product Advertisements”, In: Approaches to Corporate Social Responsibility: Knowledge, Values, and Actions. Edited by: Stefan Markovic, Adam Lindgreen, Nikolina Koporcic, and Milena Micevsk.

Wiedemann, K., Zniva, R., Lienbacher, E., and Schulte, V. (Forthcoming), „Leadership in a digitalized stationary food retail environment”, in Schuster G., Wecke B. (Hrsg) Marketingtechnologien. Anwendungsbeispiele und Anforderungen aus Perspektive der Informationstechnologie, Springer Gabler.

Brunhuber, J., Danninger, N., Fuchs, A., Wimpissinger, M., Sageder, M. (2022). Akzeptanz von digitalen Finanzdienstleistungen bei KMU. In: Herberger, T. A. (Eds.), Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft, 281-316, Nomos Verlag.

Ebner, A., Sageder, M. (2022). Künstliche Intelligenz im Kreditrisikomanagement - Einsatz und zukünftige Perspektiveny. In: Behringer, S. (Eds.), CARF Luzern 2022, Controlling.Accounting.Risiko.Finanzen., Konferenzband, 183-186, Verlag IFZ - Hochschule Luzern.

Egger, R. (2022). Applied Data Science in Tourism, Springer International Publishing.

Egger, R. (2022). Text Representations and Word Embeddings. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 335, Springer International Publishing.

Egger, R. (2022). Software and tools. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 547-588, Springer International Publishing.

Egger, R. (2022). Machine Learning in Tourism: A Brief Overview: Generation of Knowledge from Experience. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 85-107, Springer International Publishing.

Egger, R. (2022). Topic Modelling: Modelling Hidden Semantic Structures in Textual Data. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 375-403, Springer International Publishing.

Egger, R., & Gokce, E. (2022). Natural Language Processing (NLP): An Introduction: Making Sense of Textual Data. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 307-334, Springer International Publishing.

Egger, R., Gumus, O., Kaiumova, E., Mükisch, R., & Surkic, V. (2022). Destination image of DMO and UGC on Instagram: A machine-learning approach. In Information and Communication Technologies in Tourism 2022: Proceedings of the ENTER 2022 eTourism Conference, January 11–14, 2022, 343-355, Springer International Publishing.

Egger, R., Kroner, M., & Stöckl, A. (2022). Web Scraping: Collecting and Retrieving Data from the Web. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 67-82. Springer International Publishing.

Egger, R., Neuburger, L., & Mattuzzi, M. (2022). Data Science and Ethical Issues: Between Knowledge Gain and Ethical Responsibility. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 51-66, Springer International Publishing.

Egger, R., Pagiri, A., Prodinger, B., Liu, R., & Wettinger, F. (2022). Topic modelling of tourist dining experiences based on the GLOBE model. In Information and Communication Technologies in Tourism 2022: Proceedings of the ENTER 2022 eTourism Conference, January 11–14, 2022, 356-368, Springer International Publishing.

Egger, R., & Yu, J. (2022). Data science and interdisciplinarity. Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 35-49.

Egger, R., & Yu, J. (2022). Epistemological Challenges: Is the Future Theory-Driven or Data-Driven?. In Applied Data Science in Tourism: Interdisciplinary Approaches, Methodologies, and Applications, 17-34. Springer International Publishing.

Fellner, T. and Mitter, C. (2022). Einfluss kultureller Unterschiede auf das Controlling – eine systematische Analyse des Forschungsstands. In: Feldbauer-Durstmüller, B. and Mayr, S. (Eds.), Controlling – Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen, 2.nd Edition, 407-424, Springer Gabler.

Fuchs, A., Ender, M. (2022). Korruption und politische Einflussnahme in der Berichterstattung von österreichischen Großunternehmen - Analyse der Nachhaltigkeitsberichte nach GRI-Standard von Unternehmen des Wiender Prime-Market, In: Herberger, T. A. (Eds.), Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft, 207-236, Nomos Verlag.

Holweg, C., Lienbacher, E. (2022). Initiativen kooperativer Stadt- und Regionalentwicklung im Lebensmittelbereich. In: Franz, Yvonne und Heintel, Martin (Eds.): Kooperative Stadt- und Regionalentwicklung. 389-402. Wien: facultas (= UTB 5880) [ISBN 978-3-8252-5880-1; e-ISBN 978-3-8385-5880-6; e-PUB 978-3-8463-5880-1].

Kuttner, M. (2022). Corporate Social Responsibility-Controlling: Eine instrumentelle Perspektive. In: Feldbauer-Durstmüller, B. and Mayr, S. (Eds.), Controlling – Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen, 2.nd Edition, 221-233, Springer Gabler.

Kuttner, M., Konyen, J. and Gärtner, B. (2022). Anforderungen an Controller: Qualitativ-empirische Ergebnisse von KMU. In: Feldbauer-Durstmüller, B. and Mayr, S. (Eds.), Controlling – Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen, 2.nd Edition, 323-341, Springer Gabler.

Kuttner, M., Mitter, C., Hafner, J. (2022). Einflussfaktoren auf die Kreislaufwirtschaft in kleinen und mittleren Unternehmen: Aktueller Forschungsstand und Ausblic. In: Herberger, T. A. (Eds.), Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft, 173-206, Nomos Verlag.

Neuhofer, B. (2022). Experience design. In: Buhalis (Ed.) Encyclopedia of Tourism Management and Marketing. Edward Elgar Publishing.

Phan, V. L., & Wiesinger, S. (2022). The usage of emoji in tourism-related Instagram posts: Suggestions from a marketing perspective. Information and Communication Technologies in Tourism 2022, 134.

Rainoldi, M., Buhalis, D., & Ladkin, A. (2022). Work–Life Balance: Border Theory in Tourism. In Encyclopedia of Tourism Management and Marketing, 791-793. Edward Elgar Publishing.

Riepl, J., Kuttner, M. and Mitter, C. (2022). Risikomanagement in einer familiengeführten Bäckerei während der COVID-19-Krise. In: Behringer, S. (Eds.), CARF Luzern 2022, Controlling.Accounting.Risiko.Finanzen., Konferenzband, pp. 177-181, Verlag IFZ - Hochschule Luzern.

Sageder, M. and Wiedemann, K. (2022). Stellenprofile von Controllern  es kommt auf das Unternehmen an. In: Feldbauer-Durstmüller, B. and Mayr, S. (Eds.), Controlling – Aktuelle Entwicklungen und Herausforderungen, 2.nd Edition, 375-392, Springer Gabler.

Cenger, E. and Mitter, C., Mikrokredite zur Unternehmensfinanzierung in Emerging Markets: Bisherige Erkenntnisse und zukünftige Forschungsfelder, 2. Konferenz "Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft", Budapest (Hungary), 1. Dezember 2022.

Cesinger, B., Lienbacher, E., Vallaster, C. and Niemand, T. (2022): The interplay of digitalisation and organisational resilience in small-scale retail settings. CERR conference 2022, Zagreb, 8-9. Sept. 2022.

Cesinger, B., Lienbacher, E., Vallaster, C. and Niemand, T. (2022): DIGITALIZATION AND ORGANIZATIONAL RESILIENCE IN SMALL-SCALE RETAIL. G-Forum 2022, Dresden, 22-23. Sept. 2022.

Chevtaeva, E., Neuhofer, B. and Rainoldi, M. (2022). Transforming Wellbeing of Employees: Service Opportunity of Remote Work Trips. SERVSIG 2022.

Chevtaeva, E., Neuhofer, B. and Rainoldi, M. (2022). The “Next Normal” of Work: How Tourism Shapes the Wellbeing of Remote Workers. CAUTHE 2022.

Chevtaeva, E., Egger, R., Neuhofer, B. and Rainoldi, M. (2022). Engaging with Workation Online: Social Media Marketing Communication Touchpoints. The INC 2022.

Chevtaeva, E., Neuhofer, B. and Rainoldi, M. (2022). The Ideal Fluid Workplace Experience Design: How Mai Hospitality Co-Shape the New Remote Mode? ITSA 2022.

Dietrich, K., Kuttner, M. and Herberger, T. A., Diversifizieren oder Spezialisieren? Eine empirische Unternehmensperformanceanalyse am europäischen Aktienmarkt, 2. Konferenz "Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft", Budapest (Hungary), 1. Dezember 2022.

Ebner, A. and Sageder, M., Künstliche Intelligenz im Kreditrisikomanagement Akzeptanz und Herausforderungen bei der Einführung in österreichischen Banken, 2. Konferenz "Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft", Budapest (Hungary), 1. Dezember 2022.

Ebner, A., Sageder, M. (2022): Künstliche Intelligenz im Kreditrisikomanagement - Einsatz und zukünftige Perspektiveny,  CARF Luzern 2022, Controlling.Accounting.Risiko.Finanzen., Konferenz für praxisorientierte Forschung und Lehre, Luzern, 1. - 2. September 2022, Vortrag am 2. September 2022.

Jäger, H., Kuttner, M. and Mitter, C., Nachhaltigkeitscontrolling – Eine qualitativ-empirische Anforderungsanalyse aus der Perspektive der Nachhaltigkeitsmanager, 2. Konferenz "Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft", Budapest (Hungary), 1. Dezember 2022.

Kuttner, M., Feldbauer-Durstmüller, B., Vorstellung eines Forschungsprojektes – Eine empirische Analyse der Kooperationen benediktinischer Frauen- und Männerklöstern der DACH-Region, Wirtschaft und monastisches Leben, Kooperationen von Klöstern, Lambach (Österreich), 12. Juli, 2022.

Ladinger, M. and Ender, M., Einfluss aus Social Media Rankings auf die Bonitätsprüfung bei der Kreditvergabe, 2. Konferenz "Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft", Budapest (Hungary), 1. Dezember 2022.

Luginger, A. and Ender, M., Risikomanagement von Cyber-Risiken in der Hotellerie. Aktuelle Bedrohungslage und Steuerungsmaßnahmen, 2. Konferenz "Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft", Budapest (Hungary), 1. Dezember 2022.

Prodinger, B. and Neuhofer, B. (2022). Multisensory VR Experiences in Destination Management. In ENTER22 e-Tourism Conference. Springer, Cham, pp. 162-173.

Rainoldi, M., Winckel, A. V. D., Yu, J. and Neuhofer, B. (2022). Video Game Experiential Marketing in Tourism: Designing for Experiences. In ENTER22 e-Tourism Conference. Springer, Cham, pp. 3-15.

Riepl, J., Kuttner, M. and Mitter, C., Risk governance in medium-sized family businesses, 10th Annual Conference on Risk Governance, Siegen (Germany), 27. Oktober 2022.

Riepl, J., Kuttner, M. & Mitter C. (2022): Risikomanagement in einer familiengeführten Bäckerei während der Covid-19 Krise, CARF Luzern 2022, Controlling.Accounting.Risiko.Finanzen., Konferenz für praxisorientierte Forschung und Lehre, Luzern, 2. September 2022.

Schulte V., Zniva R., Lienbacher E., Wiedemann K. (2022): Leadership in a digitalized stationary food retail environment. CERR conference 2022, Zagreb, 8-9. Sept. 2022.

Volchek, K. and Neuhofer, B. (2022). Explainable Smart Tourism Design for Minimising Risk of Value Co-Destruction. 9th International Conference Tourism, Travel and Hospitality in a Smart and Sustainable World 2022.

Wiedemann, K., Gainschnigg, M. (2022): Empowering Women in the Economy through Human Resources Management, International Women’s Day Conference on Economics, Finance and Management 2022, Katovice/Polen (online), 8. März 2023.

Information sharing and network analysis in multi-tier supply networks in the manufacturing sector; Matthias Winter, Silvia Dopler, Julian M. Müller, Alexander Zeisler; EUROMA Annual Conference, Berlin, 3.- 06. July 2022.

Arefeva, V., & Egger, R. (2022). When BERT Started Traveling: TourBERT—A Natural Language Processing Model for the Travel Industry. Digital2(4), 546-559.

Brunner-Sperdin, A., Foidl-Mehrländer, K., Hartleif, L., Hoffmann, K., Holzweber, M., Jooss, M., Rainoldi, M., & Situm, M. (2022). „Weshalb Tourismusunternehmen Jobsuchende mit Attraktoren ansprechen sollten“. Tourismus Wissen – quarterly, 29, 209-213.

Chevtaeva, K., Egger, R., Neuhofer, B. and Rainoldi, M. (2022). Remote Work Trips: What Triggers Well-being? Journal of Travel Research. Submitted.

Dopler, S., Müller, J. Eick, M., Winter, M., Zeisler, A. (2022) Reasons for SMEs to engage in Multi-tier Supply Chain Management – A Social Capital perspective. In: Int. J. of Integrated Supplier Management (zur Publikation angenommen).

Egger, R., & Yu, J. (2022). A topic modeling comparison between lda, nmf, top2vec, and bertopic to demystify twitter posts. Frontiers in sociology7.

Gölzner, H./Beyer, J. (2022). Im Dschungel agiler Organisationsmodelle – Eine faktenbasierte Kategorisierung als Orientierungshilfe. Organisationsentwicklung, 2022(1), 66-72.

Hauser, D., Leopold, A., Egger, R., Ganewita, H., & Herrgessel, L. (2022). Aesthetic perception analysis of destination pictures using #beautifuldestinations on Instagram. Journal of Destination Marketing & Management, 24 (1).

Jooss, Mario / Müllegger, Markus / Neiss, Herta / Praher, Andreas (2022): Nachhaltiger Tourismus im Alpenraum – Chancen, Maßnahmen, Möglichkeiten. Tourismus Wissen – quarterly, 28, 134-140.

Kinzinger, A., Steiner, W., Tatzgern, M., & Vallaster, C. (2022). Comparing low sensory enabling (LSE) and high sensory enabling (HSE) virtual product presentation modes in e‐commerce. Information Systems Journal, 32(5), 1034-1063. (VHB JQ 3: A), https://doi.org/10.1111/isj.12382

Kuttner, M., Mayr, S., Mitter, C. & Duller, C. (2022). Impact of accounting on reorganization success: Empirical evidence from bankrupt SMEs. Journal of Accounting and Organizational Change. (VHB JQ 3: B), https://doi.org/10.1108/JAOC-06-2021-0080.

La Garde, S., Lienbacher, E., and Cesinger, B. (2022), „Customer experience und digitale In-Store Technologien im kleinstrukturierten Einzelhandel,“ ZfKE: Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, 3/4, 233-245. (VHB JQ 3: C)

Laroche, J.-M., Wiedemann, K., Bender, O. (2022): War for Talents. Förderung des Unternehmens- und Arbeitgeberimage von Versicherungsunternehmen durch Corporate Influencer auf LinkedIn. Zeitschrift für Versicherungswesen, 9, 267-272.

Mitter, C., Kuttner, M., & Berchtenbreiter, A. (2022). Risk management in a small family-owned nursery: A case study approach. Journal of the International Council for Small Business, 3(1), 36-42. https://doi.org/10.1080/26437015.2021.1944790.

Mitter, C., Postlmayr, M., & Kuttner, M. (2022). Risk management in small family firms: insights into a paradox. Journal of Family Business Management, 12(2), 237-250. (VHB JQ 3: C), https://doi.org/10.1108/JFBM-06-2020-0051

Mitter, C., Walcher, S., Mayr, S., & Duller, C. (2021). Bankruptcy at family and non-family firms: do they fail differently?, Journal of Family Business Management, 12(4), 1096-1112. (VHB-Rating: C), https://doi.org/10.1108/JFBM-08-2021-0081.

Yu, J., & Egger, R. (2022). Looking behind the scenes at dark tourism: a comparison between academic publications and user-generated-content using natural language processing. Journal of Heritage Tourism17(5), 548-562.

CE RESPONSIBLE (2022): Joining Forces – The Impact of Responsible Business. Stories and Achievements. Research on social business impact as part of the Interreg-funded project CE Responsible. Empowering Social Business in Central Europe. Collated by Salzburg University of Applied Sciences, Salzburg / Puch, March 2022. ISBN 978-3-903571-05-1. DOWNLOAD

Cesinger, B., Lienbacher, E., Vallaster, C., Niemand, T. (2021): Digitalisierung im kleinstrukturierten Einzelhandel: Ergebnisse und Handlungsfelder für eine digitale Zukunft. St. Pölten und Salzburg, New Design University und FH Salzburg. ISBN: 978-3-903571-10-5 (WEB) | 978-3-903571-11-2 (DRUCK). DOWNLOAD

Huber, M., Dopler, S., Zeisler, A. (2022): Identifikation & Visualisierung von Akteuren eines Wertschöpfungsnetzwerkes. Fallstudienbericht: Alpen-Maykestag GmbH, Salzburg und Steyr, Fachhochschule Salzburg und FH Oberösterreich. DOWNLOAD

Lechner, P., Netsch, S., Schüll, E., Vallaster, C. (2022): Kreislaufwirtschaft und Stadtplanung: Urbane Stadtentwicklung durch Partizipation am Beispiel Hallein (Salzburg), Sbg./Puch, FH Salzburg. DOWNLOAD

LOGNETZ (2022): Auf’s Netzwerk kommt’s an! Ergebnisse des Interreg Projektes „LogNetz – Aufbau eines Kompetenznetzwerkes für die Analyse und Visualisierung von logistischen Wertschöpfungsnetzwerken“. FH Salzburg, Salzburg/Puch, Juni 2022. ISBN 978-3-903571-07-5. DOWNLOAD

Cesinger, B., Lienbacher, E., Kulas, C., & Vallaster, C. (2021). Digitalisierung im stationären Einzelhandel. Fallstudienbetrachtung zweier österreichischer Unternehmerfamilien. In: Sammelband zum 20. Jährigen Jubiläum der EQUA-Stiftung, 379-393.

Neuhofer, B. and Buhalis, D. (2021). Experience Design in the Smart Tourism Destination. In: Sharpley, R. (Ed.) Handbook of the Tourist Experience, Routledge, pp. 616-629.

Sommerauer, P., & Ender, M. (2021). Entwicklungsstand und Umsetzung von Integrated Reporting in Österreich bei börsennotierten Unternehmen, in: Herberger, Transformation in den Wirtschaftswissenschaften, Nomos Verlag, Baden-Baden.
 

Brunhuber, J., Danninger, N., Fuchs, A., Wimpissinger, M., & Sageder, M. (2021). Akzeptanz von digitalen Finanzdienstleistungen bei KMU, Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft, Budapest (Hungary), September 23, 2021.

Daxböck, J., Dulbecco, M. L., Kursite, S., Nilsen, T. K., Rus, A. D., Yu, J., & Egger, R. (2021). The implicit and explicit motivations of tourist behaviour in sharing travel photographs on Instagram: a path and cluster analysis. In Information and Communication Technologies in Tourism 2021: Proceedings of the ENTER 2021 eTourism Conference, January 19–22, 2021, 244-255. Springer International Publishing.

Ender, M., & Fuchs, A. (2021). Korruption und politische Einflussnahme in der Berichterstattung von österreichischen Großunternehmen, Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft, Budapest (Hungary), September 23, 2021.

Gainschnigg, M. & Wiedemann, K. (2021). How to Achieve Gender Equality in the Workplace by Human Resources Instruments, 8th International Conference on Gender and Women’s Studies 2021 (GWS 2021), Abstract Book, p. 8, July 29, 2021, Singapore (online).

Gerl, C. & Wiedemann, K. (2021). Women in Top-Management: Causes for Underrepresentation and Support Measures, International Women's Day Conference in Economics, Finance and Management, Katowice (Poland), online, March 8, 2021. 

Hafner, J., Kuttner, M., & Mitter, C. (2021). Kreislaufwirtschaft in kleinen und mittleren Unternehmen: Aktueller Forschungsstand und Ausblick, Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft, Budapest (Hungary), September 23, 2021.

Holweg, C., & Lienbacher, E. (2021). The ecosystem of Social Supermarkets - An industry specific CSR initiative, Colloquium on European Research in Retailing (CERR conference), Sophia Antipolis (France), online, 15.-16. July 2021.

Huis, C., Lienbacher, E., & Vallaster C. (2021). Game changer: The need for radical collaboration for innovation, ISPIM Innovation Conference, Berlin (Germany), online, 21. June 2021.

Kuttner, M., Mitter, C., Duller, C., & Fellner, T. (2021). Does national culture impact management accounting? A structured literature review, EAA Virtual Congress 2021, Brussels (Belgium), online, May 28, 2021.

Mitter, C. (2021). Insolvenzursachen von KMU und Einflussfaktoren auf den Sanierungserfolg, Local Policy Focus Group zum Thema Second Chance Entrepreneurship, organisiert vom ZSI – Zentrum für Soziale Innovation im Rahmen des DTP INTERREG Projektes DanubeChance 2.0, Vortrag am 20.10.2021,a Online.

Mitter, C., Kuttner, M., & Berchtenbreiter, A. (2021). Risk management in a small family-owned nursery – A case study approach, ICSB 2021 World Congress, Paris (France), Online, July 16, 2021.

Neuhofer, B., Egger, R., Yu, J. and Celuch, K. (2021). Exploring Human Transformation in Festival Experiences: The Case of Burning Man. CAUTHE 2021 Conference, p. 516.

Neuhofer, B. and Gharibyan, T. (2021). Every Employee is an Experience Designer: Competencies and Barriers in Hospitality Experience Design. Proceedings of APacCHRIE 2021 Conference, Singapore, pp. 598-609.

Neureiter, T., Netsch, S., & Vallaster, C. (2021). Partizipative Kleinstadtgestaltung: Open Innovation als Tool zur Findung von kreislaufbasierten Innovationen, Cottbus Konferenz Klein(e) Stadt ganz groß?, Cottbus (Deutschland), online, Juni.

Sarkady, D., Neuburger, L., & Egger, R. (2021, January). Virtual reality as a travel substitution tool during COVID-19. In Information and Communication Technologies in Tourism 2021: Proceedings of the ENTER 2021 eTourism Conference, January 19–22, 2021, 452-463. Cham: Springer International Publishing.

Schachner, C. (2021). Theoretical approach in distribution of effort and income between the different value-added partners along the supply chain: Financial information sharing and collaborative behaviours in supply chain management, 25th European Scientific Conference of Doctoral Students PEFnet 2021, Brünn (Czech Republik), November 26, 2021.

Unterberger, P., & Müller, J. M. (2021). Clustering and Classification of Manufacturing Enterprises Regarding Their Industry 4.0 Reshoring Incentives. Procedia Computer Science, 180, 696-705.

Volchek, K., Yu, J., Neuhofer, B., Egger, R., & Rainoldi, M. (2021). Co-creating personalised experiences in the context of the personalisation-privacy paradox. In Information and Communication Technologies in Tourism 2021: Proceedings of the ENTER 2021 eTourism Conference, January 19–22, 2021, 95-108. Springer International Publishing.

Weber S., & Sageder M. (2021). Nachhaltigkeit in der Automobilbranche, Digitale Transformation und Nachhaltigkeit in der globalen Finanzwirtschaft, Budapest (Hungary), September 23, 2021.

Wecht, C., Cesinger, B., & Vallaster, C. (2021). Refocusing innovation management activities on sustainable circular business models – a framework and pathway for further research, ISPIM, Berlin, June.

Wiedemann, K. & Pürstl, A. (2021). Digital Leadership. Führungskompetenzen digitaler Führungskräfte, DigitalXChange, Gummersbach (Deutschland), 2. Oktober, 2021.

Yu, J., & Egger, R. (2021). Tourist experiences at overcrowded attractions: A text analytics approach. In Information and Communication Technologies in Tourism 2021: Proceedings of the ENTER 2021 eTourism Conference, January 19–22, 2021, 231-243. Springer International Publishing.

Brunner-Sperdin, A., Foidl-Mehrländer, K., Hartleif, L., Hoffmann, K., Holzweber, M., Jooss, M., Rainoldi, M., & Situm, M. (2021). Tourismuswirtschaft als attraktiver Arbeitgeber. Tourismus Wissen - quarterly. 23, 43-47

Buchner, M., Kuttner, M., Mitter, C., & Sommerauer, P. (2021). Resilienz in Familienunternehmen – Eine systematische Literaturanalyse. BFuP - Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis, 73(3), 225-252. (VHB JQ 3: C)

Cesinger, B., Vallaster, C., & Müller, J. M. (2022). The ebb and flow of identity: How sustainable entrepreneurs deal with their hybridity. European Management Journal, 40(1), 77-89. (VHB Jourqual 3: B) https://doi.org/10.1016/j.emj.2021.04.003

Dörflinger, A., Ender, M., & Herberger, T. (2021). Kritische Betrachtung der derzeitigen Nachhaltigkeitsratings anhand der zu erwartenden Kriterien der EU-Taxonomie. Zeitschrift für Corporate Governance 4/2021.

Ender, M., & Radovanovic, T. (2021). Erfolgsfaktoren im Crowdfunding – eine Analyse österreichischer Crowdfunding Projekte. BFuP - Betriebswirtschaftliche Forschung und Praxis. 73(5), 551-575. (VHB JQ 3: C)

Ender, M., & Neuhofer, C. (2021). Implications Of Low Interest Rates On Bank Profitability And Risk-Taking. Journal of Financial Management, Markets and Institutions, 9(01), 2150003. https://doi.org/10.1142/S2282717X21500031

Ender, M., Wimmer, K., & Ilg, R. (2021). Bedeutung nachhaltiger Faktoren im Rating und Pricing. Zeitschrift für das gesamte Kreditwesen, 74(15), 40-45.

Grundner, L. and Neuhofer, B. (2021). The Bright and Dark Sides of Artificial Intelligence: A Futures Perspective on Tourist Experiences. Journal of Destination Marketing and Management, p. 19.

Lassnig, M., Müller, J. M., Klieber, K., Zeisler, A., & Schirl, M. (2022). A digital readiness check for the evaluation of supply chain aspects and company size for Industry 4.0. Journal of Manufacturing Technology Management, 33(9), 1-18. https://doi.org/10.1108/JMTM-10-2020-0382

Kuttner, M., Feldbauer-Durstmüller, B., & Mitter, C. (2020). Corporate social responsibility in Austrian family firms: Socioemotional wealth and stewardship insights from a qualitative approach. Journal of Family Business Management, 11(2), 238-253. (VHB JQ 3: C) https://doi.org/10.1108/JFBM-04-2019-0028

Lienbacher, E., Koschinsky, J., Holweg, C., & Vallaster, C. (2021). Spatial Decision Support for Social Hybrid Organizations: Siting New Social Supermarkets in Austria. International Journal of Retail & Distribution Management. (VHB Jourqual 3: C, Impact Factor: 2.321) https://doi.org/10.1108/IJRDM-10-2020-0422

Mayr, S., Mitter, C., Duller, C., & Mooshammer, V. (2021). Reorganisation success in bankruptcy: the role of entrepreneur experience, characteristics and commitment. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 13(5), 528-548. (VHB JQ 3: B) https://doi.org/10.1504/IJEV.2021.119144

Mayr, S., Mitter, C., Kücher, A., & Duller, C. (2021). Entrepreneur characteristics and differences in reasons for business failure: evidence from bankrupt Austrian SMEs. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 33(5), 539-558. (VHB-Rating: C) https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1786647

Mitter, C., Walcher, M., Mayr, S., & Duller, C. (2021). Bankruptcy at family and non-family firms: do they fail differently?. Journal of Family Business Management,12(4), 1096-1112. (VHB JQ 3: C) https://doi.org/10.1108/JFBM-08-2021-0081

Neuhofer, B., Egger, R., Yu, J. and Celuch, K. (2021). Designing Experiences in the Age of Human Transformation: An analysis of Burning Man. Annals of Tourism Research, p. 91.

Neureiter, T., Netsch, S., & Vallaster, C. (2021). Leerstandsentwicklung 2.0 – Eine Fallstudie aus Hallein (Österreich), RaumPlanung, MONOlokales Leben in der pandemischen Stadt214, 42 – 48.

Walcher, M., Mitter, C., & Mayr, S. (2021). Gerichtliche Sanierung in Familienunternehmen - Ergebnisse einer empirischen Analyse österreichischer Insolvenzfälle. KSI – Krisen-, Sanierungs- und Insolvenzberatung, 17(4), 177-182.

Cesinger, B., Lienbacher, E., Vallaster, C. (2021): Virtual Reality und Augmented Reality im kleinstrukturierten Einzelhandel: Ergebnisse und Handlungsfelder für eine digitale Zukunft. St. Pölten und Salzburg, New Design University und FH Salzburg. ISBN: : 978-3-9505032-1-0. DOWNLOAD

Huis, C., Lechner, P., Lienbacher, E., Vallaster, C. (2021): Sektorübergreifende Kooperationen zur Erreichung ökologischer, sozialer und profitorientierter Ziele. Empirische Ergebnisse aus Österreich. Fachhochschule Salzburg, Studiengang Betriebswirtschaft: Puch / Salzburg. ISBN 978-3-903571-00-6.  DOWNLOAD